Jag hade tänkt mig att den här Bloggen ska handla om lite av varje, Privat och "Business" från Sverige och Sydafrika.

08 juni 2011

"Nu är husse lycklig igen"

Katten Zingo är en riktig överlevare och det är nog tur att han har fötts med nio liv.
Under en mardrömsfärd i motorrummet på en bil mellan Valbo och Gävle hoppade han ut och lyckades ta sig av motorvägen.

Två själsfränder har återförenats. Nu sover katten Zingo på husse Billy Hildessons arm om nätterna igen.
Foto: Jenny Lundberg



Sedan levde han som en vildkatt bland långtradarna innan han kom hem till husse igen.
Zingo är en Devon Rex, en innekatt med tunn och krullig päls som inte klarar sig i kylan.
Ändå har han gjort det, han som aldrig har varit ute mer än några minuter i taget förut.
Det var en mager, smutsig och småsårig kämpe som gömde sig under en bil vid ett av husen närmast motorvägen i Valbo.
Frågan är bara hur många av de nio liven som krävdes för att klara den pärsen.
– Det är helt otroligt, hur har den här lilla katten klarat sig under de här två veckorna? Vad är det han har sett med sina ljusblå små ögon, vilka vilda djur har han träffat och vad har han tänkt? I natt låg han och sov på min arm igen som han brukar göra, säger husse Billy Hildesson.
För två veckor sedan smet Zingo när Billy Hildessons dotter Ida var ute med katten på gräset utanför huset. Katten krängde sig ur selen och sprang iväg.
Det visade sig sedan att han gömt sig i motorrummet på en bil som stod parkerad i närheten.
När bilägarna körde ut på motorvägen mot Gävle såg de hur lilla Zingo kastade sig ut ur bilen.
– Jag hade svårt att tro att det var sant, jag var helt övertygad om att han dött av värmen från motorn eller strimlats av fläkten, säger Billy Hildesson.
Dottern Ida pussar på den återvändande hjälten Zingo. 
Foto: Jenny Lundberg


Zingo är dessutom en mycket småväxt katt som fick en tuff start i livet när han var den ende i kullen som överlevde födseln.
 
En liten kämpe som klarade livhanken mot alla odds och som vann Billy Hildessons hjärta vid första mötet för två år sedan.
Det var Zingos personlighet, kombinationen av sårbarheten och livsviljan, som fick en vuxen man på fall. Inte ens kattallergin kunde skilja dem åt.
– Det var ungarna som hade släpat med mig för att titta på katter, jag som till och med är allergisk. Jag hade aldrig sett ett par så ljusblå ögon förut och han kom springande rakt emot mig och tydde sig till mig direkt. Det var han som valde mig och nu äter jag allergimedicin varje dag för jag kan inte vara utan honom.
För två veckor sedan bad GD läsarna att höra av sig till Billy Hildesson om de sett Zingo.
Redan då hade han svårt att tro att katten skulle ha klarat sig och han kunde knappt tro att det var sant när han i söndags fick det förlösande telefonsamtalet.
– Vi fick in flera tips om en ljusbeige katt som sprang längs motorvägen och någon hade sett den vid mc-klubben i närheten. Vi var ute och letade, men såg honom aldrig. Men så i helgen när jag var på Gotland fick jag ett samtal av en kvinna som trodde att katten gömde sig under hennes hus. Min fru och dotter åkte dit utan att först se den, men till slut fann de Zingo alldeles oljig och utsvulten, berättar Billy Hildesson.

1 kommentar:

Brittsan sa...

Vilken tur att dom hittade katten!!! Stackarn, han var hungrig och längtade hem och visste inte hur han skulle hitta hem!