Jag hade tänkt mig att den här Bloggen ska handla om lite av varje, Privat och "Business" från Sverige och Sydafrika.

07 mars 2013

Sydafrikas flora.

Tänkte idag visa lite bilder och berätta lite om den rika floran vi har här. De flesta är låga och buskliknande och även många med tjocka blad, s.k. fetblads växter. Sen finns det ca. 550 sorters ljung i olika former och färger. Också en hel del olika vackra gräs sorter. Det är ett smalt bälte, som sträcker sig, från Goda Hopps Udden till Port Elisabeth. Denna flora kallas Fynbos och det finns 9000 arter och det utgör en av världens livsviktiga koncentrationer av biologisk mångfald. De flesta är ständigt gröna. Vi börjar med lite olika sorter av Protea. Det finns ca 130 olika Protea sorter här. Det var Carl von Linne´s lärjungar som bestämde att sorten skulle heta Protea, efter den grekiska guden Proteus. Han hade så många olika skepnader, så det skulle passa arten. Den första bilden är en Kungs Protea och det är Sydafrikas national blomma.




 Underbart vacker

 Nästa Bilder är på en Protea som ibland kallas honungs Protea

 Knopp på Protean
Busken, plus den till höger är också en Protea
 Utslagen och vacker.
Här kommer bilder på någon andra Proteor

 Den gula, blommar tidig vår och heter Pincushion eller nåldyna på svenska
Denna blomma växer hos mig och heter bottlebrush eller flaskborste

 Också en typ pincushion båda sista Protea bilderna

 Den här heter Crinium Ornatum och jag hade aldrig sett den förut. Underbart vacker och öppnar sig på kvällen och blommar bara i 24 timmar. Skulle tro att det är någon form av Lilja eller Clivia.
Här är en annan sorts Clivia.

 Den blå-lila är ju Afrikas Lilja  Agapanthus på latin
En fin Papegojblomma en Strelitzia
Blommor på en falsk bananpalm

Bouganvilla med sina fina färger

En falsk ananaspalm

Två bilder med olika sorters gräs . Det bruna heter Hyperphila och det gör man vackra tak av.

Orange och gul solöga hemma hos mig
Också en blomma hemma hos mig. Vet inte namnet idag, men jag kallar den eldsfackla.

Avslutar dagens blog, med något som kanske inte är vackert, men som är fascinerande.
Detta är bara en bråkdel av alla vackra blommor som finns här. Alla Pelargoner, Kallor, Amaryllis, Clivia, St. Paula och många andra blommor, kommer ursprungligen härifrån, som så många andra blommor, som vi har hemma i Sverige.

Hoppas spindlarna inte ger mardrömmar. Ha en bra dag, så skriver jag snart igen.






Inga kommentarer: